
De grootste financiële blinde vlek bij organisaties
Waarom focus op cijfers soms belangrijker is dan meer klanten zoeken. Zonder realtime inzicht mis je maandelijks misschien wel duizenden euro’s.
Als ik ergens in geloof, dan is het wel in de kracht van samenwerking. Hoe uniek je diensten of producten ook mogen zijn, je komt pas echt vooruit als je verder kijkt dan je neus lang is. Effytool adviseert bedrijven bij de verbetering van de interne samenwerking, door communicatie te bevorderen en de betrokkenheid te vergroten, maar samenwerking hoeft niet beperkt te blijven tot je eigen club. Integendeel: samenwerken met andere partijen, binnen of buiten je branche, plaveit je weg naar de toekomst.
Onze tools leggen als het ware een schil om je organisatie heen; zo houd je alle collega’s bij elkaar. Maar ook zonder juridische koppeling kun je je krachten bundelen: in het geval van franchisenemers bijvoorbeeld, of een groep architecten die de handen ineen besluiten te slaan. Ook gelieerde bedrijven die in het verlengde van elkaars proces zitten (huisarts, fysiotherapeut en revalidatiecentrum of makelaar, hypotheekadviseur en verzekeraar) kunnen tijd besparen door eenduidigheid in hun gezamenlijke processen.
Samenwerking is heel eenvoudig, je hoeft het alleen maar te durven! Niet meer alles bij jezelf houden, maar bewust kiezen om zaken met elkaar te delen omdat iedereen daar beter van wordt. Waar kun je aan denken? Bijvoorbeeld: je verzorgt je eigen uitingen, maar de marketing is centraal geregeld. Of: je offreert en factureert op dezelfde manier, maar de facturen worden automatisch naar diverse boekhoudsystemen doorgestuurd. Of: elke samenwerkingspartner handelt zelf leads af, maar voor de financiën benoem je als groep één verantwoordelijke. Als je je met andere partijen conformeert aan een bepaalde eenduidigheid, boek je winst omdat het proces in het algemeen hetzelfde blijft.
Je behoudt als bedrijf je eigen DNA en als je gehecht bent aan bepaalde systemen kun je die blijven gebruiken, maar je kunt op veel fronten leunen op het verbond dat je met anderen hebt gesloten.
Kies zorgvuldig je samenwerkingspartner(s), communiceer helder over je verwachtingen en heb vertrouwen in de transparantie van de ander(en). Dan creëert een stukje uniformiteit voor alle partijen meer vrijheid en tijd voor de klant.
Gerard de Gier,
Waarom focus op cijfers soms belangrijker is dan meer klanten zoeken. Zonder realtime inzicht mis je maandelijks misschien wel duizenden euro’s.
Het verhaal van oprichters Gerard en Rombout: Hoe het allemaal begon? We zagen hoe bedrijven vaak functioneren als losse eilandjes, terwijl ze juist één geheel zouden moeten vormen. Ons doel was om die eilandjes te verbinden, bruggen te bouwen en uiteindelijk één sterke basis neer te zetten.
Samenwerking tussen vestigingen gaat vaak stroef, zeker na een overname of bij samenwerking tussen provincies. Communicatie hapert, processen verschillen, en teams werken langs elkaar heen. Dit vertraagt en frustreert. In deze blog lees je hoe je dit doorbreekt en zorgt dat vestigingen écht samenwerken en samen resultaten behalen.
We gebruiken technologieën zoals cookies om jouw ervaring op onze website te optimaliseren. Met jouw toestemming kunnen we gegevens zoals surfgedrag en unieke ID’s verwerken, zodat we je nog beter van dienst kunnen zijn. Wil je geen toestemming geven of je toestemming later intrekken? Dan kan het zijn dat sommige functies niet helemaal naar wens werken.