Ga naar de inhoud
  • 020-2807802
  • Ons team
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Downloads
  • Inloggen
  • 020-2807802
  • Ons team
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Downloads
  • Inloggen
  • Producten

    Rapportages

    Realtime inzicht in alle cijfers en statussen

    Projectmanagement

    Grip op lopende projecten en budgetten

    Facturatie

    Factureer tot 85% sneller

    Sales

    Jouw hele sales pipeline in één overzicht

    HRM

    Stel je medewerkers centraal

    Marketing

    Analytics & automation op één plek

    Koppelingen

    Koppel Effytool aan je meestgebruikte tools

    Alle tools

    Bekijk een overzicht van alle tools die Effytool biedt

  • Advies
  • Klantcases
  • Tarieven
  • Contact

    Contact

    Voor vragen, opmerkingen of een kop koffie

    Veelgestelde vragen

    Vind direct jouw antwoord

    Over ons

    Maak kennis met Effytool

    Ons team

    Al onze knappe koppen op een rij

Gratis demo
  • 020-2807802
  • info@effytool.nl
  • Producten
    • – Rapportages
    • – Projectmanagement
    • – Facturatie
    • – Sales
    • – HRM
    • – Marketing
    • – Koppelingen
    • – Alle tools
  • Advies
  • Klantcases
  • Tarieven
  • Over ons
  • Contact
  • Meer
    • – Nieuws
    • – Downloads
    • – Ons team
    • – Vacatures
    • – Login
  • Producten
    • – Rapportages
    • – Projectmanagement
    • – Facturatie
    • – Sales
    • – HRM
    • – Marketing
    • – Koppelingen
    • – Alle tools
  • Advies
  • Klantcases
  • Tarieven
  • Over ons
  • Contact
  • Meer
    • – Nieuws
    • – Downloads
    • – Ons team
    • – Vacatures
    • – Login
Demo

De gevolgen van corona voor de makelaardij

  • Codeslice
  • maart 24, 2020
Effytool_Covid

Mike DelPrete is een Proptech Strateeg en docent aan de Universiteit van Colorado Boulder. Hij is een voormalig tech ondernemer, CEO, strategy director en hoofd Corporate development. Hij heeft uitstekende kennis en ervaring in de online vastgoed technologie. Mike staat internationaal bekend als een expert en thought-leader in vastgoed technologie. Zijn evidence-based analyse wordt veel gelezen door proptech CEO’s en hij is een veel gevraagd strateeg.

Bron

 

The Real Estate pandemic survival guide

Internationale historische gegevens laten zien dat als er een epidemie of pandemie is en er strengere maatregelen worden ingevoerd, het transactievolume van vastgoed aanzienlijk zal dalen — soms zelfs tot 90 procent. Hoewel de dip tijdelijk is, zullen alleen de meest wendbare en veerkrachtige bedrijven overleven.

 

Transactievolumes zullen dalen

Beschikbare gegevens vanuit China, Zuid-Korea en Italië tonen aan dat de coronacrisis zal leiden tot een tijdelijke, dramatische daling van het totaal aantal vastgoedtransacties.
De onderstaande grafiek toont vastgoedtransacties in China vanaf het eerste stadium van de uitbraak. Transacties daalden aanzienlijk – bijna 100 procent – gedurende een aantal weken tijdens de crisis, maar groeien nu weer.

 

 

 

Italië toont een vergelijkbaar verloop: een grote woningwebsite uit Italië verwacht dat de transactievolumes met 20-40 procent zijn gedaald in februari en 70-90 procent in maart. Een andere bron citeert dat het aantal zoekopdrachten naar appartementen dat vanaf begin maart te koop staat met meer dan 50 procent is gedaald ten opzichte van een jaar geleden.

 

 

In Zuid-Korea daalden de transactievolumes met 80 procent in de eerste negen dagen van maart en er was sprake van een daling van 90 procent in Seoul, de hoofdstad.

Uit recent onderzoek van de Amerikaanse woningwebsite Zillow naar vergelijkbare pandemieën blijkt een trend uit Hong Kong tijdens de SARS-uitbraak in 2003: transactievolumes daalden met 33-72% omdat consumenten contact vermeden. Positief is dat de transacties weer normaal werden toen de epidemie voorbij was.

 

 

De daling in aantal transacties is onmiddellijk en fors, maar lijkt tijdelijk te zijn. Uit de gegevens blijkt dat het zes maanden (of langer) duurt voordat de transactievolumes weer een standaard niveau bereiken.

 

 

Virtuele rondleidingen gaan uw makelaarskantoor niet redden

Het is zeer waarschijnlijk dat we dalende transactievolumes zullen zien in andere internationale markten naarmate de pandemie zich verspreidt. De klant krijgt meer behoefte aan social distancing, wat kan leiden tot een tijdelijk halt van een groot deel van de vastgoedmarkt (zoals blijkt uit bovenstaande gegevens).

Virtuele bezichtigingen lijken de oplossing, maar dat zijn ze niet. De daling wordt hiermee niet gestopt. Online bezichtigingen zijn geen vervanging voor een daadwerkelijk bezichtiging  van een woning. Als de transactievolumes met 80 procent of meer dalen – gedreven door marktonzekerheid, quarantaines, reisbeperkingen en richtlijnen om binnen te blijven- zal geen enkele hoeveelheid virtuele bezichtigingen of slimme online communicatie die daling goedmaken.

 

 

Veranderingen in consumentengedrag op lange termijn

De coronacrisis zou zomaar eens de katalysator kunnen vormen voor een aantal innovatieve veranderingen en daarmee de vastgoedmarkt in haar herstel positief kunnen beïnvloeden.

Zoals geschreven is het waarschijnlijk dat we dalende transacties zullen zien in andere internationale markten naarmate het coronavirus zich verspreidt. Consumenten kiezen voor social distancing, wat kan leiden tot een versnelde acceptatie van diensten die makelaarsprocessen digitaliseren en vergemakkelijken. Als woningverkopers de voordelen van het verkopen van een huis zonder tientallen bezichtigingen ervaren, kunnen nieuwe marktpartijen, zoals IBuyers, hierop inspelen en zullen zij een groei zien in het aantal klanten.

Als kopers en verkopers ervaren hoe een overdracht van een woning eenvoudig en efficiënt volledig online geregeld kan worden, vormt deze werkwijze snel een aantrekkelijk alternatief.

Online bezichtigingen gaan de daling niet stoppen; ze zijn geen vervanging voor een daadwerkelijk bezoek aan huis en daarmee dus ook geen vervanging van de makelaar!

Als de transacties met 80 procent of meer dalen – gedreven door marktonzekerheid, quarantaines, reisbeperkingen en richtlijnen om binnen te blijven- zal geen enkele hoeveelheid virtuele tours of andere slimme online communicatie die daling goedmaken.

Nieuwe producten en diensten, waaronder iBuying, online notarissen en virtuele bezichtigingen, kunnen een nieuwe klantwaarde worden in een wereld van verhoogde sociale distantiëring. Het is de evolutie van klantbehoeftes, geen oplossing voor een epidemie. En de bedrijven die het meest inspelen op deze nieuwe klantbehoeftes zullen het best overeind blijven in de storm.

 

 

Survival of the fittest

De belangrijkste strategie voor makelaarskantoren wordt vrij eenvoudig: zorg ervoor dat je klaar bent voor de “rebound”. Het is bijna onmogelijk om tijdens een crisis als deze je businessmodel op de schop te gooien. De alternatieve strategie is om de storm te doorstaan -stil zitten-, klaar om tevoorschijn te komen wanneer het herstel begint.

 

Stap 1: Wees klaar voor het herstel.
Er is een tijdelijke periode van pijn waar je doorheen moet om te overleven. Verlaag je kosten en behoud investeringsruimte om je bedrijf de langst mogelijke start- en landingsbaan te geven.

 

Stap 2: Er is geen stap 2. Overleven is alles.

De vastgoedindustrie -en de wereld- beweegt ongelooflijk snel en het is moeilijk om alle veranderingen bij te houden. Heel veel makelaars zullen zich snel moeten aanpassen aan de veranderende omgeving. En alleen die ondernemers die in staat zijn om snel te schakelen, mee te bewegen en gezorgd hebben voor een sterke financiële basis zullen overleven en als eerste profiteren van herstel.

 

 

Persoonlijke noot van Mike DelPrete:

Net als velen van jullie, werk ik op dit moment buiten mijn comfort zone. Ik heb minder tijd om gegevens te verzamelen, bewijsmateriaal te analyseren en doordachte inzichten te presenteren -maar ik doe mijn best.

Ik geef prioriteit aan het zo snel mogelijk vrijgeven van nieuwe gegevens en inzichten, om ons allemaal door deze onzekere tijden te leiden. Jullie kunnen de komende tijd informatie en achtergrond van mij verwachten.

Deel dit bericht met je netwerk

Lees andere berichten

Waarom veel makelaars hun CRM niet invullen (en waarom dat geld kost)

Veel makelaars vullen hun CRM niet goed in. Zonde, want je mist overzicht, kansen én onderbouwing richting directie. Zo pak je het slim aan.

Lees verder
24-04-2025

Slimmer, productiever, maar niet harder werken

Hoe kun je je werkdag slimmer indelen, zonder harder te werken? In dit blog delen we 4 praktische, wetenschappelijk onderbouwde productiviteitstips die écht werken – van de juiste muziek op kantoor tot minder switchtasken, slimme automatisering en korte beweegmomenten. Dit zijn kleine aanpassingen met grote impact op focus, flexibiliteit en werkplezier.

Lees verder
09-04-2025

8 jaar Effytool: van keukentafel naar key player in vastgoedsoftware

Effytool bestaat 8 jaar. Dit zijn de 8 grootste lessen die we leerden als softwarebedrijf voor makelaars en vastgoed. Van misstappen tot slimme keuzes.

Lees verder
04-04-2025

Domeinen

  • Rapportages
  • Facturatie
  • Projectmanagement
  • Sales
  • HRM
  • Marketing

Alle producten

  • Nieuwste releases
  • Koppelingen
  • Alle producten en diensten

Advies

  • 1-1 sparsessie
  • Directiesessies
  • Demo inplannen
  • Downloads
  • Nieuwsbrief

Branches

  • Woningmakelaardij
  • B.O.G.
  • Hypotheken en verzekeringen
  • Automotive

Over Effytool

  • Over ons
  • Ons team
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact
Volg Effytool
Facebook Linkedin Youtube

Contact

  • 020-2807802
  • info@effytool.nl
  • Klaprozenweg 75D1
    unit 5a (3e etage)
    1033 NN Amsterdam Noord
  • Kvk nr: 68190425
  • Btw nr: 857338298B01
effytool-logo
  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
© Effytool 2025
Effytool
Beheer je voorkeuren

We gebruiken technologieën zoals cookies om jouw ervaring op onze website te optimaliseren. Met jouw toestemming kunnen we gegevens zoals surfgedrag en unieke ID’s verwerken, zodat we je nog beter van dienst kunnen zijn. Wil je geen toestemming geven of je toestemming later intrekken? Dan kan het zijn dat sommige functies niet helemaal naar wens werken.

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is essentieel voor het legitieme doel om een specifieke dienst te leveren waar jij als gebruiker expliciet om hebt gevraagd, of om uitsluitend de transmissie van communicatie via een elektronisch communicatienetwerk mogelijk te maken.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang wordt uitsluitend gebruikt voor anonieme statistieken. Zonder juridische verplichtingen, vrijwillige medewerking van je internetprovider of aanvullende gegevens van derden, kan informatie die hiervoor wordt opgeslagen meestal niet worden gebruikt om je persoonlijk te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen te maken voor het tonen van gerichte advertenties, of om je op deze website of over meerdere websites te volgen voor vergelijkbare marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}